Financiële begroting

Geraamde incidentele baten en lasten

Om vast te kunnen stellen of sprake is van structureel en reëel evenwicht is het belangrijk inzicht te hebben in welke baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel. De algemene richtlijn bij het onderscheid tussen incidenteel en structureel is dat er sprake is van een incidenteel budget wanneer dit gedurende maximaal drie jaar beschikbaar wordt gesteld. In het hiervoor gepresenteerde totaaloverzicht van baten en lasten zijn zowel de structurele als de incidentele posten opgenomen. Onderstaand overzicht geeft alleen de incidentele baten en lasten weer die in de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028 zijn opgenomen.

(Bedragen x € 1.000)

Progr

Omschrijving

2025

2026

2027

2028

Lasten

1

Bestuurlijke zaken

Overige posten

13

13

0

0

2

Veiligheid en handhaving

Overige posten

0

0

0

0

3

Dienstverlening

Overige posten

0

0

0

0

Versnellen woningbouw

45

0

0

0

Versterking organisatie

30

0

0

0

4

Omgevingskwaliteit

Overige posten

0

0

0

0

5

Zorg en ondersteuning

Overige posten

0

0

0

0

Bijstelling budgetten Stichting Sociale Dorpsteams

249

0

0

0

6

Sociale basis

Overige posten

14

14

14

-173

IHP begroting 2025

1.009

1.640

1.414

1.209

7

Duurzaamheid

Overige posten

0

0

0

0

Spuk Klimaat- en Energiebeleid

919

0

0

0

8

Lokaal ondernemerschap

Overige posten

0

0

0

0

Versterken centrumfunctie(s) met centrummanager (AM)

50

0

0

0

9

Openbaar groen, water en infra

Overige posten

0

0

0

0

Fin markt naar eigen dienst

270

0

0

0

10

Grondzaken en vastgoed

Overige posten

0

0

0

0

Verduurzaming vastgoed (kapitaallasten)

66

66

66

66

Grondexploitatie

2.191

87

89

177

Uitvoeringsprogramma

772

737

737

737

IV-schap

25

0

0

0

Realiseren van marktconformiteit binnen HR21

150

150

0

0

11

Alg Dekkingsmiddelen

Overige posten

0

0

0

0

12

Overhead

Overige posten

5

5

5

5

13

VPB

Overige posten

0

0

0

0

14

Onvoorzien

Overige posten

0

0

0

0

Totaal incidentele lasten

5.808

2.711

2.325

2.020

Baten

Incidentele baten

1

Bestuurlijke zaken

Overige posten

0

0

0

0

2

Veiligheid en handhaving

Overige posten

0

0

0

0

3

Dienstverlening

Overige posten

0

0

0

0

4

Omgevingskwaliteit

Overige posten

0

0

0

0

5

Zorg en ondersteuning

Overige posten

0

0

0

0

6

Sociale basis

Overige posten

0

0

0

0

7

Duurzaamheid

Overige posten

0

0

0

0

Spuk Klimaat- en Energiebeleid

919

0

0

0

8

Lokaal ondernemerschap

Overige posten

0

0

0

0

9

Openbaar groen, water en infra

Overige posten

0

0

0

0

10

Grondzaken en vastgoed

Overige posten

0

0

0

0

Grondexploitatie

4.850

87

89

177

11

Alg Dekkingsmiddelen

Overige posten

0

0

0

0

Verlaging OZB

-400

0

0

0

rentebaten schatkistbankieren

100

0

0

0

12

Overhead

Overige posten

0

0

0

0

13

VPB

Overige posten

0

0

0

0

14

Onvoorzien

Overige posten

0

0

0

0

Totaal incidentele baten

5.469

87

89

177

Saldo incidentele lasten en baten

-339

-2.625

-2.236

-1.844

Progr

Omschrijving

2025

2026

2026

2026

Waarvan verrekend met reserves

Onttrekkingen

10

Reserve ‘Revolving fund Energieneutraal’

20

66

66

66

10

Algemene reserve

661

19

19

19

Totaal onttrekkingen

681

85

85

85

Toevoegingen

10

Algemene reserve

4.413

0

0

0

Totaal toevoegingen

4.413

0

0

0

Saldo verrekening met reserves

3.732

-85

-85

-85

Netto incidentele lasten en baten

4.071

2.540

2.151

1.759

Onderstaand volgt een toelichting op de belangrijkste incidentele posten per programma als de waarde daarvan groter is dan € 100.000.

Lasten

Programma 5 Zorg en Ondersteuning
-
De stichting Sociale Dorpsteams heeft voor de jaren 2024 en 2025 tijdelijk meer formatie nodig onder andere vanwege meer Veilig Thuismeldingen en complexiteit van casuïstiek, arbeidsmarktkrapte en ziekteverzuim.
Daarnaast vragen de nieuwe ontwikkelingen, zoals Veiligheid naar lokaal, de hervormingsagenda jeugd en de nieuwe inkoop voorbereidingstijd. Deze ruimte is er nu, als gevolg van een toenemende vraag, niet. De dienstverlening aan onze inwoners staat onder druk, wachtlijsten ontstaan en er komen meer klachten en ingebrekestellingen. Daarom is bij de 1e bestuursrapportage 2024 voor 2 jaar tijdelijk meer formatie gevraagd, om deze ruimte te creëren.

Programma 6 Sociale Basis
- Er is vanaf 2025 een stelpost voor incidentele lasten opgenomen als voorloper voor de te vormen voorziening incidentele lasten die voortkomen uit het Integraal Huisvestingsplan (IHP).

Programma 7 Duurzaamheid
- Een toegekende specifieke uitkering Klimaat en Energiebeleid voor € 919.000. Zie toelichting bij lasten onder programma 7.
Programma 9 Openbaar groen, water en infra
- Om tijdig voorbereid te zijn op de uitvoering van de in te besteden werkzaamheden en om een goede transitie te bewerkstelligen is voor de ontwikkeling van het buitenteam een incidenteel transitiebudget beschikbaar gesteld.
Programma 10 Grondzaken en vastgoed
-
De actualisatie van de grondexploitaties zoals deze is vastgesteld bij de jaarrekening 2023 is verwerkt in de begroting 2025.
- Bij het uitvoeringsprogramma 2023-2026 zijn een aantal budgetten zoals voor wonen, groen, verduurzaming en organisatie incidenteel toegekend.
- Voor HR21 is er voor het realiseren van marktconformiteit incidenteel € 150.000 verwerkt in de begroting 2025 en 2026.
Reserve:
Er worden diverse bedragen aan de algemene reserve toegevoegd in 2025

- De actualisatie van de grondexploitaties zoals deze is vastgesteld bij de jaarrekening 2023 is verwerkt in de begroting 2025 € 2.653.000
- Uitvoeringsprogramma, verbetering financiële positie € 1.500.000
- Amendement Inzet extra inkomsten uit belastingverhogingen € 253.000


Baten
Programma 3 Dienstverlening
- De aanvraag voor de bouwvergunning ondertunneling Maarsbergen heeft in 2024 plaatsgevonden in plaats van 2025. De inkomsten zijn incidenteel in 2025 gecorrigeerd en in de 1e bestuursrapportage 2024 opgenomen in het boekjaar 2024.


Programma 7 Duurzaamheid
- Een toegekende specifieke uitkering Klimaat en Energiebeleid voor € 919.000. Zie toelichting bij baten onder programma 7.
Programma 10 Grondzaken en vastgoed
- De actualisatie van de grondexploitaties zoals deze is vastgesteld bij de jaarrekening 2023 is verwerkt in de begroting 2025.
Algemene Dekkingsmiddelen
- Bij de behandeling van de kadernota 2025 - 2028 is een amendement aangenomen om de onroerendezaakbelasting (OZB) voor eigenaren van woningen gedurende 1 jaar met € 400.000 te verlagen ten laste van de algemene reserve.

Reserve:

Algemene reserve:
Er worden diverse bedragen aan de algemene reserve onttrokken in 2025:
- Doorontwikkeling Buitenruimte € 243.000
- Amendement verlaging OZB  € 400.000

Voor het bepalen van het structurele begrotingssaldo is het ook van belang om aan te geven welke mutaties in de reserves structureel van aard zijn. In onderstaand overzicht zijn de structurele reservemutaties geduid.

(Bedragen x € 1.000)

Progr

Omschrijving

2025

2026

2027

2028

Onttrekkingen

Totaal onttrekkingen

0

0

0

0

Toevoegingen

10

Reserve ‘Revolving fund Energieneutraal’

107

107

107

107

Totaal toevoegingen

107

107

107

107

Saldo structurele reservemutaties

107

107

107

107

Bedragen > € 50.000 worden hierna toegelicht:

Toevoegingen

Reserve revolverend fonds Energieneutraal
De reserve revolverend fonds Energieneutraal heeft als doel om de realisatie van toekomstige duurzaamheidsinvesteringen financieel te kunnen dekken. De ambities om in 2035 klimaatneutraal te zijn vormen hiervoor de basis. De opbouw van de reserve is gevoed uit de eenmalige besparingen op eenmalige (exploitatie-)lasten en kapitaallasten.

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2024 08:08:23 met de export van 09/25/2024 08:03:23