Programma's

02. Veiligheid en Handhaving

Wat zijn de ontwikkelingen?

De gemeente is een mooie, fijne en veilige omgeving om in te leven en werken. De uitdaging is en blijft om dit te borgen en, waar mogelijk, te verbeteren. Het uitgangspunt is dat eenieder zich veilig voelt. Dat vraagt om blijvende toewijding, aandacht en creativiteit.

De gemeente werkt sinds 2019 structureel samen met de gemeenten Renswoude, Rhenen, Veenendaal en Wijk bij Duurstede op het gebied van veiligheid. Het vierjarig Integraal Veiligheidsplan 2023 – 2026 (IVP) is gebaseerd op het uitvoeringsprogramma ‘Groen en Duurzaam Doen!’ en vormt daarmee de basis voor een structurele aanpak op gezamenlijke veiligheidsprioriteiten. De regionale samenwerking vergroot de doeltreffendheid en mogelijkheden ten aanzien van (politie)capaciteit. Ondanks de structurele gemeentegrensoverschrijdende samenwerking is en blijft lokaal maatwerk noodzakelijk. Dit krijgt vorm in een tweejaarlijks Uitvoeringsprogramma IVP waarin de lokale werkwijze en doelstellingen geformuleerd worden.

Uitvoeringsprogramma IVP 2026 – 2027
De gemeente blijft zich onverminderd inspannen om de daarin geformuleerde doelen samen met haar partners te realiseren. Het huidige uitvoeringsprogramma verloopt per 1 januari 2025. De gemeente evalueert in 2024 de samenwerking, inzet en resultaten omtrent het IVP en bijbehorend uitvoeringsprogramma. De uitkomsten van deze evaluatie vormen, tezamen met de afspraken uit het uitvoeringsprogramma ‘Groen en Duurzaam Doen!’ en de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor, de basis voor een nieuw te formuleren  ‘Uitvoeringsprogramma IVP 2026-2027’.

Borging privacy en veiligheid bij gegevensverwerking
Het taakveld Openbare Orde & Veiligheid werkt met hoog geclassificeerde en gevoelige (politie)gegevens over lopende veiligheidsonderzoeken, vermoedens van ondermijning, en persoonsgegevens in het kader van de Persoonsgerichte Aanpak (PGA). Het borgen van de privacy, het op een juiste wijze verwerken van gegevens en het voorkomen van datalekken heeft altijd een hoge prioriteit.

Crisisbeheersing

De gemeente blijft in 2025 inzetten op het vergroten van de zelfredzaamheid van haar inwoners bij rampen en crises in het algemeen, en de bewustwording  over de risico’s en handelingsperspectieven omtrent natuurbranden in het bijzonder. Tevens gaat de gemeente over tot het integraal evalueren van haar eigen procedures en werkwijzen, waarbij opvolging gegeven gaat worden aan de geïnventariseerde mogelijkheden tot verbetering. Het doel is de lokale crisisbeheersingsorganisatie te borgen en te verbeteren, door onder andere het nieuwe ‘Bevolkingszorg 3.0’ te implementeren.
Veiligheid, Toezicht en Handhaving (VTH)
Het taakveld Omgevingstoezicht voert haar werkzaamheden uit conform het vierjarig ‘Beleidsplan VTH 2025 – 2028’. Het beleidsplan geeft inzicht in onze beleidsmatige visie en doelstellingen voor de middellange termijn. Hierin zijn de nieuwe (werk)processen van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen meegenomen. De gevolgen van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging zullen de komende periode steeds zichtbaarder worden. Specifieke (werk)processen zullen in deze fase in meer of mindere mate worden aangepast naar aanleiding van opgedane praktijkervaringen.
In 2025 wordt de prijsprikkel op restafval ingevoerd. Voor de aanpak van de te verwachten neveneffecten is 0,5 Fte extra aan integrale handhaving/Boa ingezet.

Daarnaast geeft de gemeente ook in 2025 opvolging aan de vastgestelde beleidsnota ‘’Niet-recreatief gebruik van recreatieverblijven’’ door handhavend op te treden met oog voor de menselijke maat. De handhavende activiteiten zijn gebaseerd op een gedegen voorbereiding, gemaakte (werk)afspraken met de sociale dorpsteams en de betrokken medewerkers. De gemeente communiceert tijdens de handhavingsprocessen op heldere en structurele wijze met de bewoners op recreatieterreinen.

Lasten & baten

Bedragen x € 1.000

9.559

5,9%

3.180

2,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2024 08:08:23 met de export van 09/25/2024 08:03:23