Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het vervullen van de functie van regionaal kennis-en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.De archivaris adviseert over en ziet toe op de informatievoorziening van de deelnemers.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden en Wijk bij Duurstede.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging algemeen bestuur: G. Boonzaaijer.
Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van inwonersaantal en meters door het RAZU voor ons beheerd archief. Voor 2025 ramen wij een bijdrage van € 379.297.
Risico's :
- De organisatie is beperkt van omvang en de meeste taken vereisen specifieke deskundigheid. Hierdoor kan de continuïteit van de dienstverlening onder druk komen te staan.
- Aangekondigde nieuwe wetgeving zoals de nieuwe Archiefwet en de Algemene informatiewet kunnen tot extra kosten leiden.
Ontwikkelingen :
- Het in gebruik nemen van het e-depot dat in 2023-2024 is ontwikkeld in co-creatie met de aangesloten gemeenten en in lijn met de informatiekundige visie Common Ground.
- De regie op de gemeentelijke informatievoorziening vraagt om een sterke adviesrol van het RAZU.
- Het RAZU bereidt zich voor op de implementatie van de nieuwe archiefwetgeving en zal in 2025 de gemeenten adviseren over de invoering.
- Het verbeteren van de datakwaliteit en daardoor het vergroten van openbaarheid, digitale beschikbaarheid en (her)bruikbaarheid van de collectie.
- Digitalisering en digitale dienstverlening verbeteren.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën)Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2025 ramen wij deze bijdrage op € 3.983.000.
Risico's : Geen.
Ontwikkelingen : De 'Bestuursagenda 2024 - 2027' vormt de leidraad voor komende beleidsperiode. Op basis van de bestuursagenda ontwikkelt de VRU een aantal toekomstscenario’s waarin bestuurlijke keuzes zijn uitgewerkt en in samenhang worden voorgelegd bij de bespreking van de kaders voor de begroting 2026. De scenario’s gaan inzicht geven in mogelijke besparingen, investeringen en de gevolgen voor de kwaliteit van de taakuitvoering. Zo wordt het bestuur in staat gesteld hier een goede afweging in te maken.
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, schuldhulpverlening, inburgering en overige daarmee verband houdende onderwerpen.
Deelnemende partijen: De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G. Boonzaaijer (lid) en K. Oyevaaar (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: n.v.t.Financieel belang: De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2025 ramen wij deze bijdrage op € 3.459.000 (exclusief de kosten voor uitvoering van het minimabeleid).
Risico's : De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter. Dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden. Voor uitkeringen op grond van de BUIG geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling. Hiervoor geldt wel een eigen risico.
Ontwikkelingen : RDWI zet in op een inclusieve samenleving. Hierbij gaat de dienst uit van de mogelijkheden van mensen als basis voor verdere stappen. Concreet: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van Werk & Inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. In de strategische kaders werk en inkomen 2024-2027 is afgesproken dat de RDWI efficiënter en effectiever omgaat met zijn (re-integratie) dienstverlening, het doel bijvoorbeeld de sturingsmogelijkheid voor de gemeente te vergroten. In 2025 ziet de gemeente de eerste effecten van sturingsmogelijkheden. De RDWI blijft vanzelfsprekend een partner die één van de schakels vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en de arbeidsmarkt.
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G. Boonzaaijer (lid)Financieel belang: De gemeenten dragen bij op basis van afname. De totale bijdrage voor 2025 wordt geraamd op € 2.401.135.
Risico's:
Op basis van de risico-inventarisatie die door GGDrU is uitgevoerd bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit € 1.229.750. De beschikbare weerstandscapaciteit is € 2.848.600. De risico’s zijn hiermee financieel ruimschoots afgedekt.Ontwikkelingen :
In 2025 hebben verschillende ontwikkelingen gevolgen voor de gemeentelijke bijdrage. Naast de loon- en prijsindex toename, heeft dit ook te maken met extra kosten voor verbetering van de arbeidsvoorwaarden, Informatietechnologie en -voorziening en begeleidingstrajecten jeugdgezondheidszorg op middelbare scholen.
De GGDrU meldt dat deze begroting niet op nieuw beleid ziet. De gevraagde extra structurele gelden betreffen de basis van GGDrU. Het gaat o.a. om bovengenoemde ontwikkelingen conform de eisen van deze tijd, zoals neergelegd in wet- en regelgeving en wat de burger van de GGDrU verwacht. - Gemeenschappelijke regelingen
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de Utrechtse gemeenten ingezameld huishoudelijk afval. Dat wil zeggen het transport, de overslag en de bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Utrechtse Heuvelrug in het Algemeen Bestuur: A. Haaxma (lid); R. Jorg (plaatsvervanger).
Financieel belang: De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. Voor 2025 ramen wij de bijdrage aan de AVU op € 1.606.462.
Risico's : De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Tegenvallers die ontstaan zijn veelal het gevolg van nieuw Rijksbeleid vooral op belastinggebied.
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen.Ontwikkelingen : De AVU besteedt in toenemende mate aandacht aan het bevorderen van circulariteit; enerzijds met projecten binnen het samenwerkingsverband CirkelWaarde, anderzijds met het eigen programma Afval van Utrecht. De focus ligt momenteel op keukenafval, oud papier, elektrische apparaten, textiel en luiers. Middels CirkelWaarde worden ook kansen voor het efficiënter inzamelen, transporteren en verwerken van afval benut.
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige, kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en vermindering van de kwetsbaarheid.
Deelnemende partijen: De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: R. Jorg (lid).
Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de gemeenschappelijke regeling heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Hieraan zijn ook andere zaken gerelateerd, zoals afrekening bij tekorten of overschotten op de GR (naar rato van opdrachtenportefeuille of als Algemeen Bestuur anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname van 10.178 uur. Voor 2025 ramen wij de bijdrage aan de ODRU op € 1.383.500.
Risico's : Jaarlijks worden de risico’s tegen het licht gehouden en waar nodig geactualiseerd. In samenwerking met de deelnemende gemeenten en de ODRU wordt een risicogerichte aanpak toegepast op de uitvoering en handhaving, in overeenstemming met het daartoe in 2021 opgestelde VTH-beleid. De invoering van de Omgevingswet betekent een risico van 13% op de taken van de ODRU.
Ontwikkelingen : De invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is de grootste verandering. Veel van de huidige activiteiten worden overgezet, maar er komen – vooral op het aandachtgebied Bodem – ook nieuwe taken bij. Nieuwe taken en een nieuwe werkwijze vormen in 2024 de grootste uitdaging voor de gemeente en voor de ODRU Wat de gevolgen zijn voor het takenpakket van de ODRU en (mogelijk) de gemeente, is nog niet helemaal duidelijk. De begroting voor 2024 voor wat betreft de ODRU wordt opgesteld voor zover rekening gehouden kan worden met de impact van de gevolgen van de Omgevingswet. De gevolgen van de Omgevingswet zijn niet opgenomen in de begroting van de ODRU. Deze zullen in eerste instantie via extra opdrachten worden opgenomen in het Uitvoeringsprogramma dat de ODRU en het college vaststellen, zodat het effect op de structurele kosten van de Omgevingswet duidelijk zichtbaar is. De verwachting is dat de structurele bijdrage zal stijgen met ongeveer 13%.
De financiële bijdrage van het Rijk is nog niet helemaal duidelijk. Uitgangspunt is wel dat de gemeenten door het Rijk worden gecompenseerd voor eventuele nieuwe taken als gevolg van de Omgevingswet. - Gemeenschappelijke regelingen
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd : Zonder ICT is het niet goed mogelijk te voldoen aan de eisen die aan de gemeente worden gesteld op het gebied van dienstverlening, informatievoorziening en informatieveiligheid. De RID ondersteunt dit door het beheren en ondersteunen van de deelnemende partijen met een betrouwbare ICT-omgeving, zodat deze hun dienstverlening en informatievoorziening goed kunnen vervullen.
Deelnemende partijen: De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer G. Boonzaaijer (lid)Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. De verdeelsleutel is gebaseerd op het aantal afgenomen accounts, het serverbeslag en het aantal inwoners. Met deze verdeelsleutel wordt jaarlijks de deelnemersbijdrage bepaald. De deelnemersbijdrage is in 2025 op € 1.738.000 begroot.
De bekostiging van de dienstverlening door de RID is steeds vaker gebaseerd op het directe gebruik. Dit betekent dat ook wanneer de deelnemersbijdrage stabiel blijft er een kostenstijging is voor de gemeente door het afnemen van voor tijd- en plaats onafhankelijk werken noodzakelijke plusdiensten.Risico's: Wanneer de RID niet in staat blijkt te zijn om de afgesproken dienstverleningsniveaus te realiseren heeft dat direct gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de inwoners.
Ontwikkelingen: De RID ontwikkelt zich in de rol van serviceprovider. Hierbij ligt de nadruk op de voorbereiding van een transitie van de bestaande infrastructuur naar een Cloud infrastructuur passend bij de ontwikkelingen bij de deelnemers.
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. Deze gespecialiseerde dienstverlening draagt bij aan een goede verhouding tussen de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht en Het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: R. Jorg (lid).Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2025 ramen wij een bijdrage van € 781.000.
Risico's : De BghU houdt in haar begroting rekening met een weerstandsvermogen van € 480.870 (eigen vermogen, met inbegrip van 'onvoorzien'), om mogelijke risico’s op te vangen. Uit de conform de risicoparagraaf geïdentificeerde risico’s is een restrisico becijferd van € 437.500 (het nettorisicobedrag vermenigvuldigd met de kans die er bestaat dat het geïdentificeerde risico zich voordoet na het nemen van de geformuleerde beheersmaatregelen). Met het weerstandsvermogen worden de risico's afgedekt.
Ontwikkelingen :
De afgelopen twee jaar heeft BghU te maken gehad met veel ontwikkelingen en uitdagingen. Met name de gehele ICT-transitie in combinatie met een hausse aan WOZ-bezwaren van met name No cure no pay-bureaus en een krappe arbeidsmarkt hebben tot veel druk op de uitvoering geleid. Dit heeft er mede toe geleid dat de Waarderingskamer het oordeel over de uitvoering van de wet WOZ naar beneden heeft bijgesteld.
De invoering van de Wet herwaardering proceskostenvergoeding WOZ en bpm op 1 januari 2024 heeft gelukkig tot minder bezwaarschriften geleid en dit biedt perspectief voor de toekomst.
In 2025 ligt de nadruk voor BghU vooral op de interne stroomlijning en interne beheersing van de aangepaste processen als gevolg van alle nieuw geïmplementeerde kernapplicaties.
De nieuwe belastingapplicatie biedt mogelijkheden om nieuwe stuurinformatie te genereren voor nieuwe ontwikkelingen en proactieve sturing op de organisatie. Tenslotte wordt er een nieuwe inkoop- en aanbestedingskalender opgesteld om de aankopen van nieuwe diensten in de toekomst te kunnen stroomlijnen.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Deelnemende partijen: De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van nominaal € 2,50).
Financieel belang: Wij zien het aandelenbezit in BNG als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000,-. Wij bezitten 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Jaarlijks ontvangen wij van BNG dividend. Voor 2025 houden wij in afwachting van besluitvorming van de Raad van Commissarissen en - Bestuur rekening met een dividendopbrengst van € 442.335 inclusief de terugave van dividenbelasting
Risico's : Het door BNG uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd.
Ontwikkelingen : BNG blijft streven naar een verantwoorde groei vanuit de focus op de kerntaken. BNG verwacht toenemende investeringen door woningcorporaties in nieuwe woningen en een toename van duurzaamheidsinvesteringen, zoals die in hernieuwbare energie. Deze financieringen komen tot stand door samenwerking van de publieke en zakelijke sector. Gegeven de afhankelijkheid van marktomstandigheden is een betrouwbare prognose over het resultaat financiële transacties niet te geven. De bank acht het niet verantwoord uitspraken te doen over te verwachten nettowinsten.
- Vennootschappen en coöperaties
Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Deelnemende partijen: De gemeenten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de provincies Drenthe en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500,-. Wij bezitten 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk. In principe ontvangen wij jaarlijks dividend van Vitens. Voor 2025 houden wij geen rekening met een dividenduitkering.
Risico's : Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.
Ontwikkelingen : Verwacht wordt dat de lage vastgestelde WACC (vergoeding voor het geïnvesteerde kapitaal) zich voor de komende jaren voortzet bij ongewijzigd beleid. Door het voortzetten van de gezamenlijke WACC- lobby wordt ingezet op een betere invulling van de WACC vanaf 2025 die aansluit bij de investeringsopgave binnen onze sector. Deze invulling van de WACC of andere reguleringssystematiek moet leiden tot versterking van het eigen vermogen (continuïteitsdoelstelling) en gezonde financiële ratio’s waardoor weer ruimte ontstaat om dividend uit te keren. De komende jaren wordt op basis van het investeringsplan dat loop tot 2030 een verhoogd investeringsniveau verwacht, waardoor de debt ratio zal stijgen en op basis van de huidige inzichten boven de norm (<7,5) zal uitkomen. Dit zorgt voor druk op de solvabiliteit en de bankratio's waardoor Vitens de verwachting heeft dat zij de komende jaren geen dividend zal uitkeren.
- Vennootschappen en coöperaties
Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: G. Boonzaaijer (voorzitter)
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600,-. Wij bezitten 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk. De gemeentelijke bijdrage bedraagt voor 2025 € 89.000.
Risico's : Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW-indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit. Daarnaast ondervindt Biga ook de krapte op de arbeidsmarkt, het is lastig personeel aan zich te binden. Biga heeft daarom voorstellen gedaan personeel aan zich te binden, om instroom van medewerkers te garanderen. Tot op heden is Biga daarin zeer succesvol. Dit blijkt onder andere uit de positieve (jaarrekening)resultaten die Biga behaalt.
Ontwikkelingen : Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI) en andere samenwerkingspartners te versterken. Hierdoor kan de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de Wet sociale Werkvoorziening (WSW) en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga profileert zich daarbij als een 'Sociale Enterprise' waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. De Rijksoverheid heeft de beweging ingezet van WSW bedrijf naar Sociaal Ontwikkelbedrijf, ook Biga gaat hierin mee. Zo is, in de strategische kaders werk en inkomen 2024-2027 afgesproken dat er gekeken wordt naar toekomst van de Biga, de governance en hoe we de instroom kunnen blijven bestendigen.
- Vennootschappen en coöperaties
Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.
Deelnemende partijen: De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.
Bestuurlijk belang: Wij hebben geen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende Bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.
Financieel belang: Deelname Lange Dreef BV: € 9.000,-.
Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000,-.Risico's : De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V.’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd. Het saldo van deze voorziening bedroeg ultimo 2023 € 55.528. Op dit moment is de verwachting dat deze voorziening groot genoeg is om eventuele verliezen of te verrekenen kosten (bijv. monumentale bomen) te dekken.
Ontwikkelingen : Voor de lange Dreef CV resteert uitsluitend nog de ontwikkeling van de voormalige kerkkavel waarvoor een taakstellende opbrengst is vastgesteld. Naar verwachting kan de CV Lange Dreef het exploitatiegebied in de loop van deze bestuursperiode afsluiten.
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De stichting voert voor onze gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij doen de vraagverheldering, geven advies, bieden basishulp zoals opvoedondersteuning of maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jongerenwerk uit te voeren.
Deelnemende partijen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Bestuurlijk belang: Het college functioneert als Raad van Toezicht van de stichting.
Financieel belang: Voor de Stichting Sociale Dorpsteams ramen wij in 2025 voor de uitvoering van de opgedragen transformatie/welzijnstaken met inbegrip van alle projecten een bijdrage van € 7.086.492 exclusief de incidentele lasten voor projecten..
Risico's: In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan het college moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.
Ontwikkelingen:
In de overeenkomst ‘Uitvoeringstaken sociale dorpsteams’ is de opdracht vastgelegd die de gemeente aan de stichting verstrekt. Deze overeenkomst wordt jaarlijks gespecificeerd met een concrete opdrachtverstrekking en afspraken over de verantwoording.
In 2021 zijn we gekomen tot een aangepaste opdracht voor de Stichting Sociale Dorpsteams als gevolg van de herijking binnen het sociaal domein. In 2025 sturen we in dialoog op deze opdracht. De Stichting Sociale Dorpsteams is één van de belangrijkste samenwerkingspartners die uitvoering geeft aan de Uitvoeringsagenda Samen Leven, Samen Doen.
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
Netwerksamenwerking U 10
Netwerksamenwerking U 10
Vestigingsplaats: n.v.t.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Doel van deze samenwerking is het samen verkennen van gemeenschappelijke onderwerpen en belangen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities formuleren en gemeenschappelijke activiteiten ondernemen. De samenwerking in de Utrechtse regio is primair gericht op de volgende werkvelden: economie, ruimtelijke ontwikkeling, wonen, sociaal domein, energietransitie/duurzaamheid, verkeer en vervoer, natuur en landschap. Desgewenst kan ook op andere terreinen gemeentelijke samenwerking worden aangegaan.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duursteden, Woerden en Zeist.
Bestuurlijk belang: De U10 is geen bestuursorgaan. Verschillende B&W-leden zijn actief in de verschillende (inhoudelijke) bestuurstafels. Formele besluiten worden hier niet genomen. Dit is aan de individuele colleges en gemeenteraden.
Financieel belang: De bijdrage aan de U10-netwerkorgansiatie bedraagt jaarlijks € 99.000,-. De bijdrage is gedekt vanuit verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die aan de U10 deelnemen. Uitvoeringsprojecten worden afzonderlijk ter besluitvorming voorgelegd. Hierbij wordt steeds de bijdrage van en de beoogde opbrengst voor onze gemeente afgewogen.
Risico's : Risico’s zijn beperkt. De U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreid ambtelijk apparaat. De samenwerking vraagt zowel ambtelijk als bestuurlijke inzet vanuit de gemeente. Het risico bestaat dat bij een beperkte betrokkenheid de samenwerking niet oplevert wat de deelnemende partijen ervan verwachten. Dit kan een verminderd commitment van de partners tot gevolg hebben en een verminderde effectiviteit en slagkracht van het netwerk zelf.
Ontwikkelingen : De U10 werkt verder aan de realisatie van het door de raden vastgestelde Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP). Hieronder valt onder meer het programma regiopoorten waar station Driebergen-Zeist onderdeel van uit maakt. Verder worden (landelijke) trends, ontwikkelingen en opgaven op de diverse bestuurstafels besproken. Hierbij gaat het onder andere om voorbereiding van het bestuurlijk overleg Leefomgeving en het bestuurlijk overleg MIRT waarbij regionale belangen en opgaven worden besproken met de betreffende ministeries. Waar nodig zal hiervoor de koppeling gelegd worden met lokale besluitvorming.
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
Regio Zou Sociaal Domein
Regionale netwerksamenwerking in het Sociaal Domein regio Zuidoost-Utrecht
Vestigingsplaats: nvt
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De kwaliteit en beschikbaarheid van zorg en ondersteuning in het sociaal domein in samenwerking met de gemeenten Bunnik, De Bilt, Wijk bij Duurstede en Zeist in de regio Zou, op bovenregionaal niveau (U16) en provinciaal niveau.De regionale samenwerking betreft díe taken in het social domein waarbij schaalvoordelen optreden, waarbij gemeenten van elkaar kunnen leren en/of waarbij de gemeenten te maken hebben met dezelfde bovenlokaal opererende ketenpartners. Op dit moment betreft dit de inkoop en het contractmanagement en -beheer voor Jeugdzorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning en informatiemanagement.Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist
Bestuurlijk belang:
De samenwerking in de ZOU-regio laat zich omschrijven als programmatische netwerksamenwerking. De inhoudelijke basis voor de regionale samenwerking is gelegen in de door de gemeenteraden van de vijf gemeenten vastgestelde kaderdocumenten zoals de Regionale Koers Inkoop Jeugdzorg en Wmo Begeleiding (2020-2025) en Norm voor Opdrachtgeverschap Jeugd. Het programma tast de formele taken en bevoegdheden van de individuele gemeenten niet aan. De samenwerking kent geen rechtspersoonlijkheid; indien en voor zover formele besluitvorming of standpuntbepaling aan de orde is, wordt dat, net zoals dat de afgelopen jaren het geval is geweest, steeds expliciet voorgelegd aan de vijf gemeenten.
Verschillende leden van het college van burgemeester en wethouders zijn actief in de regionale bestuurstafels. Formele besluiten worden hier niet genomen. Dit is aan de individuele colleges en gemeenteraden.
Met ingang van 1 september 2023 fungeert de gemeente Utrechtse Heuvelrug als gastheer (= werkgever) voor het regionaal team Sociaal Domein.In dit team zitten de programmamanager, inkoop- en contractmedewerkers, een financieel adviseur en regionale beleidsmedewerkers voor Jeugdhulp en Beschermd Wonen. Met de andere gemeenten is een overeenkomst opgesteld, met daarin afspraken over taken, kostenverdeling, aansprakelijkheid e.d.. Ook is er een mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit opgesteld en is er ingestemd met een wijziging van de regionale begroting. Hiermee maken de gemeenten regionale samenwerking efficiënter en effectiever, waardoor meer sturing en grip op de feitelijke uitvoering bij de vijf gemeenten ontstaat. Door het onderbrengen van het regionale team stijgt de omvang van de formatie van de gemeente. Dit is van invloed op diverse kengetallen en indicatoren. De gemeente houdt er rekening mee dat dit effect te herleiden is.Financieel belang: De bijdrage bedraagt voor 2025 € 298.000
Risico's : Risico’s zijn beperkt.
Ontwikkelingen :
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede kopen in de regio Zuidoost Utrecht (ZOU) gezamenlijk zorg en ondersteuning vanuit de Wmo en Jeugdwet in. De huidige overeenkomsten lopen per 1 januari 2027 af en daarom is gestart met een nieuw traject voor inkoop van deze zorg. In het najaar van 2024 stellen de gemeenteraden de uitgangspunten en ontwikkelrichtingen van de regionale inkoopkoers Wmo en Jeugd vast. Deze worden verder uitgewerkt tot een volledig geactualiseerde Inkoopkoers. Deze wordt begin 2025 voor besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraden. De inkoopkoers is de basis voor de samenwerking in de komende jaren. Na vaststelling volgt een uitwerking naar concrete inkoopkeuzes die opgenomen worden in een inkoopstrategie. Deze strategie wordt vastgesteld door de vijf colleges. Dat resulteert vervolgens in concrete inkoopdocumenten, die door de vijf colleges worden vastgesteld, gericht op nieuwe contracten per 1 januari 2027.
Sinds het verschijnen van de Hervormingsagenda Jeugd is bekend, dat het Rijk op het gebied van de inkoop van specialistische jeugdzorg aanstuurt op publiekrechtelijke, intergemeentelijke samenwerking. De plicht daartoe wordt geregeld in de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg, die in het voorjaar 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. De inwerkingtreding van die wet en de daarmee samenhangende regelgeving is gepland voor 1 juli 2025. Daarna hebben regio’s één jaar de tijd om te komen tot een samenwerkingsvorm op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De komende periode zal de ZOU-regio de intentionele fase in gaan: is samenwerking wenselijk/mogelijk, met wie, onder welke voorwaarden en in welke vorm.